Goda matvanor tidigt i livet har betydelse för resten av livet. Hem och familj har det grundläggande ansvaret men då de flesta barn äter många av sina måltider utanför hemmet påverkar andra vuxna också barnens matvanor. Förskolan har en unik möjlighet att på ett positivt och naturligt sätt främja en hälsosam livsstil med bra matvanor hos våra barn.

Målsättning för våra måltider
  • Barnen i förskolan ska serveras god, vällagad och näringsriktig mat. Hänsyn ska tas till gällande riktlinjer och rekommendationer.
  • Måltiden ska grundlägga goda matvanor som är hållbara på sikt för både hälsan och miljön.
  • Måltiden ska vara varierad och aptitlig, miljön ska vara trivsam och förmedla matglädje.
  • Måltiden ska vara en integrerad del i det pedagogiska arbetet. Livsmedelsverket Bra måltider i förskolan
Hur gör vi?

Köket på Granvik presenterar vi med stolthet och glädje. I köket arbetar två personer, varav en med kockutbildning. All mat är hemlagad, och vi har hembakt bröd flera gånger i veckan. Alla mejeriprodukter är från det ekologiska sortimentet och även övriga livsmedel köper vi in ekologiskt i mån av tillgång och pris. Matsedeln planeras för en månad i taget, med hänsyn till säsongens livsmedel. Frukosten varieras med gröt, fil eller ägg. Till lunch serveras alltid fyra olika grönsaker. Fisk serveras alltid en gång i veckan. Till soppan serveras alltid smörgås. Mellanmålet består oftast av smörgås och alltid en frukt. Till frukost och mellanmål dricker vi mjölk, och till lunch dricker vi vatten. Barnen äter även frukt  som ett litet mellanmål två gånger om dagen, dels på förmiddagen men även sen eftermiddag.

Ur hälsosynpunkt håller vi ner mängden socker i maten. Dels för att inte vänja barnen vid söta livsmedel och dels för att barnen ska få tillräckligt med näring och undvika hälsoproblem i framtiden. Sylt, ketchup och senap kan serveras som tillbehör till vissa rätter där de enligt tradition ingår, t.ex. sylt till pannkaka och köttbullar.

Tack vare att vi lagar all mat från grunden minimerar vi även förekomsten av tillsatser i barnens mat. Vi strävar efter att använda så mycket ekologiska produkter som möjligt.

Pedagogiska måltider

Personalens roll är att aktivt arbeta för att måltiden ska vara en integrerad del i verksamheten. Måltiden är ett tillfälle till samvaro mellan vuxna och barn. Måltiden ger en stund av lugn och ro där samtalet mellan barn och pedagoger utgör en central roll. Måltiden fyller en viktig pedagogisk funktion och ger flera möjligheter till lärande. Barnen tränas i finmotorik, koncentration, gemenskap, hänsynstagande och att samtala. All personal äter därför sina måltider tillsammans med barnen.

Även ur hälsosynpunkt utgör den pedagogiska måltiden en viktig funktion. Personalen är goda förebilder genom att äta all mat som serveras, visa på vad en balanserad måltid är, samt att smaka på nya maträtter med en positiv inställning.

Traditioner

Enligt läroplanen för förskolan ska barnen medvetandegöras om det egna kulturarvet, men även känna delaktighet i andras kulturer. Vid påsk, midsommar och jul serveras traditionell mat. Mat från andra länder finns med i matsedeln och vid olika temaveckor.

Barnens födelsedagar uppmärksammas utan kakor och tårta. Istället firas barnet med olika aktiviteter på ”sin” dag.

Måltidsordning

Måltider på regelbundna tider är en fördel för alla. Det ska inte vara för lång tid mellan målen, speciellt för små barn som kanske inte äter så stora portioner.

Enligt näringsrekommendationer fördelas det totala intaget på tre huvudmål – frukost, lunch och middag – och däremellan några mellanmål. På förskolan serveras frukost, lunch och mellanmål, som tillsammans ger 65-70% av dagsbehovet. Middagsmålet, och kanske ett mellanmål, som serveras hemma ger resten av kalorier och näringsämnen.

På förskolan serverar vi våra måltider på följande tidpunkter:

Frukost: 08:00

Frukt: 09:30

Lunch: 11:30

Mellanmål: 14:30

Frukt: 17:00 

Specialkost

Förskolan ska tillgodose alla barns olika kostbehov. För barn med födoämnesöverkänslighet, allergier eller andra medicinska skäl ska köket ha ordentlig information om det enskilda barnets specifika behov. I de fall läkarintyg finns ska dessa lämnas in till förskolan, i annat fall ska föräldraintyg (specialkostblankett) lämnas in.